“Wives and daughters” Af Elizabeth Gaskell

Posted by on okt 12, 2016 in 3 Stjerner, Classics, Fiction | 2 comments

PSX_20161012_212708

“Wives and daughters” Af Elizabeth Gaskell, fra forlaget Wordsworth classics, udgivet 1864, 3/5 stjerner

Vi følger en meget ung og naiv Molly Gibson, der længes efter at komme til fest i byens store slot. Hun får lov at deltage, men falder i søvn under et træ, og kan ikke holde sig vågen resten af festen. En flink dame ligger hende i seng med løftet om, at hun nok skal vække hende, når det er tid til at tage afsted. Desværre glemmer alle alt om Molly, og selskabet forlader slottet uden hende. Da hun indser, at hun er blevet forladt, bliver hun rædselsslagen og løber forvirret rundt og græder, indtil hendes far henter hende. En scene, der ikke er med at styrke hendes billede som en ung og selvstændig kvinde.

Syv år senere er Molly Gibsons sammenbrud næsten ved at være glemt, og hun beskrives som en ung og attraktiv kvinde. Hun er dog stadig ligeså følsom, og derfor bryder hele hendes verden også sammen, da hendes far vælger at gifte sig med en ny kvinde. Den samme kvinde der syv år tidligere glemte at vække hende, og derfor var skyld i Mollys pinlige opførsel. Heldigvis finder Molly en ven i sin nye stedsøster, Cynthia, men som de to bliver tættere og tættere, går det også op for Molly, at de to er meget forskellige. Cynthia har rodet sig ud i nogle store problemer, og ikke en gang den fornuftige Molly kan give hende brugbare råd. Samtidig opstår der et ødelæggende trekantsdrama, da Cynthia bliver forlovet med den mand, Molly er blevet forelsket i.

“Sometimes one likes foolish people for their folly, better than wise people for their wisdom.”

Jeg vil så gerne være rigtig god til at læse klassikere. Bevares, rigtig mange af dem, kan jeg jo egentlig også godt lide. De sidste par stykker jeg har læst, har dog ikke rigtig fanget mig, og jeg har haft rigtig svært ved at komme igennem dem. Alligevel har bøgerne været fantastiske, netop fordi de er klassikere. Sproget, beskrivelserne og stemningen i de fleste klassiske værker er grund nok til at læse dem. Også selvom plottet måske ikke rigtig fanger. Det er lidt det samme i dette tilfælde. Jeg synes plottet var langtrukkent og mange passager var meningsløse. Samtidig kunne jeg virkelig godt lide stemningen i bogen, og derfor fortsatte jeg min læsning.

Jeg brød mig ikke om Molly Gibson i starten af romanen. Hun var en kliché af en naiv og usikker lille pige, der havde alt for travlt med at blive voksen. Syv år senere er hun stadig en kliché, men heldigvis ikke helt så usikker og nervøs. Faktisk er hun nærmest selvstændig og stærk, og jeg kunne egentlig rigtig godt lide midten af romanen. Da Mollys far har giftet sig med en ny kvinde, begynder det dog at gå lidt ned af bakke igen. Mollys nye stedsøster overskygger Molly og forlover sig endda med den mand, Molly elsker. Molly giver ikke sin mening til kende, men hjælper derimod Cynthia med at komme ud af diverse problemer. Det er tydeligt, at kontrasten mellem dem er beskrevet sådan med viljen, men det irriterer mig, at Molly skal være den svage. Det er jo i bund og grund hende, der skal være heltinden.

“But fate it a cunning hussy, and builds up her plans as imperceptibly as a bird builds her nest; and with the same kind of unconsidered trifles.”

Elizabeth Gaskell er én af de klassiske forfattere, jeg rigtig godt kan lide, selvom hendes historier ikke altid fanger mig. Hendes sprog og skrivestil er fantastisk, og i nogle tilfælde er det måske også nok til, at en bog er god?

PSX_20161012_212623

2 Comments

  1. Åh, den bog. Den havde jeg også mægtigt svært ved. Især fordi den jo ikke er skrevet færdig. Jeg ville så godt have læst en rigtig slutning og fået konklusionen med …

  2. Slutningen irriterer mig virelig også, men generelt havde jeg bare så svært ved at forstå meningen ved historien. Det føltes som om jeg vendte side efter side uden rigtig at komme nogle vegne. Og så var den pludselig slut.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *